Persoane interesate

joi, 15 martie 2012

Un crez pentru mileniul 3 - book review

Colleen McCullough (autoarea romanului dupa care a fost realizat serialul Pasarea spin - pentru cei care isi amintesc) surprinde in romanul A Creed for the Third Millenium (tradus in romana sub titlul "In valtoarea destinului") o lume distopica, in care schimbarile climatice au facut ca polii sa avanseze si sa inghete jumatate din lume, oamenii migreaza atat cat pot spre tropice, sinuciderile sunt des intalnite si chiar incurajate, iar reproducerea este limitata la un singur copil per cuplu. In aceasta lume fara speranta un membru al guvernarii americane, dr. Judith Carriol (un Iuda feminin) gandeste o strategie pentru a da speranta oamenilor si cauta un om charismatic pe care sa-l aduca ca inspiratie si profet oamenilor din ce in ce mai descurajati. O prelucrare a motivului mesianic destul de bine construita si un roman emotionant, poate patetic pe alocuri si imbibat de discurs religios (nu ateu, nici eretic, poate doar prelucrat literar - a se citit critic, detasat, nu neaparat ca un manifest religios), ecologist si politic, dar interesant (se pare ca distopiile prind mai bine la public fata de utopii - lumile perfecte sunt ... prea perfecte pentru gustul nostru).

Va las cu 2 fragmente din crezul pentru mileniul 3 al lui Joshua Christian (destul de evident numele personajului):

"Eu va ofer un crez pentru acest al treilea mileniu. Un crez rezumat in trei cuvinte: credinta, speranta si dragoste. Credinta in voi insiva! Credinta in soarta voastra si puterea de a indura. Speranta intr-un maine mai buna si mai luminos. Speranta in viitorul copiilor vostri si al copiilor copiilor vostri. Si dragoste [...] Iubiti-va pe voi insiva. Iubiti-i pe cei din jurul vostru! Iubiti-i pe cei pe care nu-i cunoasteti! Nu va irositi dragostea pentru Dumnezeu, care nu asta cere de la voi si nu de dragoste are nevoie. Pentru ca, daca El este perfect si etern, atunci El nu are nevoie de nimic. Voi sunteti Omul si pe Om trebuie sa-l iubiti. Dragostea alunga singuratatea. Dragostea incalzeste spiritul chiar daca trupul sufera de frig. Dragostea este lumina Omului."

"Nevroza mileniului inseamna pierderea sperantei in viitor si pierderea increderii in prezent. Este sentimentul perpetuu al zadarniciei, al lipsei de scop in viata. Este o furie complet neproductiva, rasfranta asupra propriei rezistente. Este deprimarea care ajunge la sinucidere, este apatia. Inseamna sa nu crezi in nimic, nici in Dumnezeu, nici in tara, nici in tine insuti."