Persoane interesate

vineri, 15 iunie 2012

Sotia calatorului in timp (book review)

Cand Henry a cunoscut-o pe Clare, ea avea sase ani, iar el avea treizeci si sase. S-au casatorit cand ea avea douazeci si trei, iar el avea treizeci si unu. Pare ciudat, dar nu e, pentru ca Henry este unul dintre primii oameni diagnosticati cu cronoafectiuni: din cand in cand ceasul lui genetic se reseteaza si se trezeste aruncat in viitorul sau in trecutul sau. Cu aceasta se infrunta cei doi eroi ai romanului, un bibliotecar si o studenta la arte, cu aceasta are de luptat dragostea lor. "Urasc sa fiu acolo unde ea nu este, cand ea nu este. Si totusi plec mereu, iar ea nu ma poate urma“ - zice Henry. (sursa)

Sotia calatorului in timp este un roman despre timp, rabdare, iertare si vesnicia dragostei.
Henry are o boala genetica care il face sa calatoreasca in timp; Clare il intalneste prima oara cand are 6 ani si Henry 36, iar el va continua sa o viziteze pana la 18 ani, apoi urmeaza o pauza de 2 ani si il intalneste pe Henry din prezentul ei si acum ea stie tot si el nu stie nimic si timpul nu inseamna nimic caci trecut, prezent si viitor, ei sunt impreuna.

"Il iubesc. El e viata mea. Il astept de cand ma stiu si acum e aici. (...) Cu Henry vad totul, trecut si viitor, intins ca o harta, totul laolalta, ca un inger (...) Pot ajunge inlauntrul lui sa ating timpul ... ma iubeste. Suntem casatoriti pentru ca ... fiecare e parte din celalalt. S-a intamplat deja. Totul deodata."
Henry: "Dragostea noastra a fost firul din labirint, plasa de sub cel care merge pe sarma la mare inaltime, singurul lucru real din viata asta ciudata a mea, singurul in care am putut sa ma incred vreodata [...] Te iubesc, intotdeauna. Timpul nu inseamna nimic."

O Penelopa moderna in asteptarea unui Odiseu pierdut in marile timpului ... romanul este scris ca niste intrari de jurnal din perspectiva lui Henry si Clare, notatii amestecate, intr-o ordine care pare aleatorie, dar de fapt e semnificativa; de fiecare data se precizeaza personajul si data, caci timpul este un alt personaj in acest roman. Sunt momente amuzante, romantice, dramatice, tragice, toate intr-o combinatie geniala. Imi place stilul scriitoarei menit sa te faca sa calatoresti in timp alaturi de personaje, tema aleasa (vesnicia dragostei), motivul calatoriei lui Odiseu, temporala de data aceasta, si prelucrarea moderna a sotiei rabdatoare, o Penelopa moderna care  nu tese, dar are propriul atelier de fabricare si prelucrare a hartiei  pentru opere de arta delicate si atat de temporare.
Mie mi-a placut foarte mult romanul, vi-l recomand.
Sora mea m-a vazut absorbita de carte si mi-a cerut-o, dar cum v-o promisesem deja, i-am propus sa vedem filmul, asa ca am si aceasta ocazie de a face o comparatie proaspata. Filmul e o adaptare, deci au schimbat unele chestii, au taiat multe, unele destul de importante dupa parerea mea, asa ca puteti citi cartea chiar daca ati vazut deja filmul, mai ales daca a trecut o perioada de atunci.
Romanul este disponibil pentru un nou bookcrossing - va puteti inscrie aici.
Daca doriti sa continui cu aceasta idee, am pus in bara din stanga un mic sondaj legat de urmatoarea carte pe care doriti sa o trimit in calatorie printre voi, astept raspunsurile voastre.
Lecturi placute!