M-am inscris si eu pentru cateva carti incluse in campania Cartea calatoare (detalii pe grup aici) si asa am ajuns sa citesc Papesa Ioana de Donna Woolfolk Cross, roman istoric, fictiune cu detalii istorice argumentate la sfarsitul romanului de autoare.
Ioana s-a nascut in secolul IX, mai exact in 814, in ziua in care a murit Carol cel Mare si asa cum se intampla adesea in epoca medievala (si nu numai), "fata" a fost pronuntat cu nemultumire si nasterea ei privita ca o dezamagire. Anii trec si Ioana se dovedeste desteapta si silitoare, dar educatia nu este pentru fete, deci nu poate decat sa-l convinga pe fratele sau mai mare s-o invete pe ascuns. Asa incepe lunga calatorie spre cunoastere, de la primele notiuni impreuna cu Mathew, la lectii sustinute cu Esculap, apoi la schola din Dorstadt; mai tarziu, dupa ce vikingii il omoara pe fratele ei John, Ioana se deghizeaza in baiat si ii ia locul la manastirea benedictina Fulda - fratele John Anglicus va fi recunoscut ca invatat si apoi vindecator, insusindu-si cunostinte de medicina din cartile grecesti. Cand risca sa fie descoperita ca e femeie, pleca la Roma si incet, incet printre intrigi si necazuri, ajunge medicul si confidentul a 2 papi, Sergius si Leon, si la moartea acestuia din urma, ajunge Papa timp de aproape 2 ani.
Tot ce v-am spus pana acum este calatoria spre si prin cunoastere a Ioanei si am lasat deoparte povestea de iubire. Cand ajunge prima data la Dorstadt, contele Gerold o ia spre gazduire in casa sa si odata cu maturizarea Ioanei, va creste si iubirea dintre cei doi, o poveste care trece peste multe obstacole, pana sa se intalneasca din nou la Roma peste multi ani. Ioana va oscila intre dorinta de cunoastere si ambitia de a face ceva cu cunostintele ei si iubire, slabiciunea ei ca femeie cum o considerea ea la un moment dat.
Romanul este scris din tripla perspectiva: Ioana, Gerold si Anastasius, un ambitios pretendent la scaunul papal, adica femeia straina (tata englez, mama saxona, nascuta in Ingelheim), cavalerul franc si nobilul roman. Este plina de detalii istorice, mesaje feministe si despre puterea cunosterii/educatiei de a schimba destinul unei persoane.
Chiar inainte s-o citesc, ma intrebam daca acest "mit" (cum il considera Biserica Catolica) al femeii-papa sta la baza testului scaunului (poate ati vazut ca mine acea scena din serialul/filmul despre familia Borgia in care candidatul este ... cautat la barbatie, fiind declarat 'barbat' si apoi papa). Istoric vorbind, desi Biserica neaga existenta Papesei Ioana, acest 'test' a fost instaurat aproximativ dupa perioada in care a avut loc acest ... accident din istoria crestinismului.
Ce nu mi-a placut? Sunt unele greseli de redactare sau de referinta in text (nume incurcate intre ele), folosirea genului feminin in referirile la Ioana atunci cand perspectiva e publica (doar Gerold stie ca e femeie, deci in alte contexte, cum ar fi relatiile cu oficialii din palatul papal, de exemplu, ar fi fost indicat masculinul ca referire la personajul deghizat si Papa spre final, exprimari neutre in general) - noi stim ca e vorba de o femeie in text, dar perspectiva istorica a momentului respectiv este Papa John (Anglicus). Chiar si traducerea titlului mi se pare excesiva (originalul, Pope Joan, nu insista asupra femininului - ar fi putut fi Popess (dupa modelul prioress) - dar autoarea considera suficient prenumele pentru a indica genul). Ma rog, sunt chestii de amanunt si aici intra "cautat nod in papura" de natura profesionala :)
(am pus punctele negative mai intai pentru ca sunt minore si superficiale si vreau sa inchei ... apoteotic :)
Ce mi-a placut? Tot - am citit foarte repede cele 580 de pagini ale romanului, plus notele de final, pentru ca este o lectura interesanta, o carte greu de lasat din mana. Intriganta, amuzanta, induiosatoare si presarata cu perle de intelepciune.
Mi-au placut multe pasaje, dar memorabil este testul la care este supusa cand ajunge la Dorstandt de maestrul care se impotrivea admiterii unei fete pe motiv ca femeia este inferiora barbatului "prin zamislire, pentru ca Adam a fost creat primul, iar Eva dupa aceea; prin pozitie, pentru ca Eva a fost creata ca sa-l serveasca pe Adam ca tovaras de viata si ca prieten; prin vointa, pentru ca Eva nu a putut rezista tentatiei Diavolului si a muscat din mar." Iar argumentele Ioanei sunt atat de logice, incat e greu sa le combati: "Pentru ca a fost creata ulterior, a fost facuta din coasta lui Adam, in timp ce Adam a fost conceput din lut obisnuit [...] prin pozitie ... femeii ar trebui sa i se dea intaietate, caci Eva a fost creata in interiorul Paradisului, in timp ce Adam a fost conceput in afara lui [...] Cat despre vointa, femeia ar trebui considerata superioara barbatului ... caci Eva a muscat din mar pentru a obtine cunoastere si invatatura, insa Adam a gustat din el numai pentru ca ea i-a cerut-o."
Ierati-ma pentru aceasta lunga diatriba, puneti-o pe seama entuziasmului lecturii. Sper ca v-am trezit interesul!
Daca doriti sa o cititi, puteti sa va inscrieti pe grupul dedicat campaniei (aici) - lista cu doritorii de pana acum e deja facuta si nu sunt sigura cate persoane mai sunt dupa mine, dar se poate rezolva amicabil acolo.
Lecturi placute!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu